مقالات

جنس بلوک سبک

جنس بلوک سبک

بلوک ‌های سبک به دلیل ویژگی ‌های منحصر به فرد خود، مورد توجه بسیاری از مهندسان و سازندگان قرار گرفته ‌اند. این بلوک‌ ها به دلیل وزن کم، عایق حرارت و برودت بودن، کاهش مصرف انرژی و قابلیت اجرای آسان، به ‌عنوان یک گزینه مناسب برای ساخت و سازهای مختلف، از ساختمان‌ های مسکونی و صنعتی، شناخته می ‌شوند. اما انتخاب جنس مناسب بلوک سبک می‌تواند تأثیر زیادی بر کیفیت و عملکرد نهایی ساختمان داشته باشد.

بلوک سبک چیست؟

ابتدا، ضروری است که مفهوم بلوک سبک را به طور دقیق تر مورد بررسی قرار دهیم. بلوک سبک به عنوان عنصر اصلی در ساخت و ساز به بلوک هایی گفته می شود که مواد اولیه ‌ی آن ‌ها شامل سیمان و سایر مواد معدنی است. بلوک سبک به عنوان عنصر اصلی در ساخت و ساز به بلوک هایی گفته می شود که دارای چگالی کمتری نسبت به بلوک‌ های دیگر هستند. این چگالی کم باعث می ‌شود تا بار استاتیکی بسیار کمتری نسبت به سایر بلوک ها به سازه وارد نمایند.

اهمیت استفاده از بلوک سبک در ساختمان سازی

کاهش بار مرده ساختمان ضمن حفظ دوام و استحکام یکی از مهم ترین فاکتورها در صنعت ساخت و ساز است. از بلوک های سبک برای دیوارچینی دیوارهای غیر باربر داخلی و بیرونی ساختمان استفاده می شود. همچنین به دلیل سبکی و سهولت در جابجایی هزینه‌ های نگهداری و حمل ‌و نقل نیز کاهش می ‌یابد. استفاده از بلوک‌ های سبک می‌ تواند منجر به کاهش مصرف انرژی در ساختمان شود. از این رو، استفاده از بلوک ‌های سبک نه تنها به بهبود کیفیت بلکه به صرفه ‌جویی در هزینه ‌های اجرایی و نگهداری نیز کمک خواهد کرد.

جنس بلوک سبک میکسونال (Mixonall)

بلوک سبک میکسونال با بهره‌ گیری از دانش فنی متخصصان و تحت لیسانس شرکت Mixonall آلمان، بر پایه‌ی آخرین تکنولوژی جهان تولید می‌ شود. در فرآیند ساخت این بلوک، از ترکیب موادی از قبیل سیمان، سیلیس دانه ‌بندی شده در رنج‌ های مختلف، میکروسیلیس، فیلرهای متخلخل مانند دانه‌ های پلی استایرن و اصلاح‌ کننده‌ های شیمیایی از جمله شتاب‌ دهنده‌ ها و مواد اولیه دیگر استفاده می‌ شود. مطابق آزمایش های مرکز علوم و تحقیقات، با توجه به وجود موادی مانند سیلیس که خاصیت غیر قابل اشتعال دارند بلوک های سبک میکسونال را کاملا ضد حریق ارزیابی نموده است. علاوه بر این این بلوک ها عایق صوت نیز هستند و صدا را تا میزان 50 دسیبل کاهش می دهند.

جنس بلوک سبک لیکا

لیکا نوعی خاک رس است که در کوره تحت دمای 1200 درجه سانتی گراد منبسط شده و در این دمای بالا گازهایی که از خاک رس خارج می شوند باعث انبساط دانه‌ ها می گردند. در فرآیند تولید بلوک های لیکایی، لیکا با مواد تشکیل‌ دهنده بلوک که شامل ماسه، سیمان، گچ، آب می باشد در قالب ‌های توخالی و توپر تزریق می شوند. عامل اصلی سبکی و استحکام در این بلوک ها دانه های لیکا می باشد.

جنس بلوک AAC

بلوک‌ های ACC یا اتوکلاوی، یکی از مصالح‌ پرکاربرد در صنعت ساختمان است که با استفاده از فرآیند اتوکلاوی تولید می ‌شوند. این بلوک‌ ها از اختلاط موادی همچون: سیمان، شن، آب و سایر مواد معدنی و صنعتی دیگر ساخته می شوند. بلوک ‌های اتوکلاوی با اعمال فشار و حرارت متوسط تا بالا تولید شده که منجر به تشکیل ساختار متراکم و مقاوم بلوک می گردد. یکی از ویژگی‌ های بارز این بلوک‌ ها، سبکی وزن آن‌ هاست که باعث کاهش بار استاتیکی سازه می ‌شود.