مقالات

وزن بلوک سبک

وزن بلوک سبک

تا مدتها قبل از شناخته شدن بلوک های سیمانی، استفاده از آجر برای دیوارچینی بسیار مرسوم بود. بعد از ورود بلوک های سیمانی به بازار و همچنین مزایای آنها در مقابل آجر، استفاده از این مصالح در ساخت و ساز مدرن توسعه یافت. با گذشت زمان و پیشرفت در تکنولوژی ساخت مصالح، بلوک هایی با نام بلوک سبک با خواص بهبود یافته ای جایگزین مناسبی برای هر دوی آنها شد که نه تنها معایب آجر را حذف و مزایای بلوک های سیمانی را در خود داشت، خصوصیات منحصر بفرد این بلوک ها موجب شد تا جایگزین مناسب تری برای پروژه های ساختمانی باشند. این بلوک ها از موادی همچون سیمان، پوکه معدنی، گچ، پودر آلومینیوم و غیره تشکیل شده اند که طی فرآیند تولید و تحت واکنش های شیمیایی حباب های هوای بسیار ریزی در آنها ایجاد می شود که حجم قابل توجهی از این بلوک ها را تشکیل می دهند. عامل مهم در سبکی وزن این بلوک ها همین حباب های هوا هستند. در این مقاله به تفصیل در ارتباط با وزن بلوک های سبک و همچنین مزایای آن خواهیم پرداخت.

بلوک‌ های سبک چه مزایایی دارد؟

  • کاهش وزن سازه: از آنجاییکه بلوک های سبک وزن بسیار کمتری نسبت به آجرهای سنتی دارند، باری که سازه می بایست تحمل کند را کاهش می دهند. این کاهش وزن در طولانی مدت احتمال خراب شدن ساختار اصلی را کاهش می دهد.
  • عایق حرارتی و برودتی: حفره های موجود در داخل این بلوک ها وکیوم شده اند و از هدایت گرما به داخل بلوک جلوگیری میکنند که سبب کاهش ورود گرما به داخل خانه و همچنین صرفه جویی در هزینه برق ناشی از استفاده کولر می گردند.
  • عایق صوت: هنگام مواجهه صوت با این بلوک ها، امواج در لحظه برخورد با حفره ها قادر به عبور از آنها نخواهند شد که این امر به جلوگیری از عبور صوت منجر می شود.
  • سهولت در حمل و نقل و نصب: وزن کم بلوک‌ های سبک باعث می‌شود که حمل و نقل آنها آسان‌ تر و سریع ‌تر انجام شود. این ویژگی همچنین نصب و اجرای این بلوک‌ ها را تسهیل می‌ کند و زمان ساخت و ساز را کاهش می ‌دهد. کاهش زمان ساخت و ساز به معنای کاهش هزینه‌ های کلی پروژه است.
  • مقاوم در برابر آتش: بلوک‌ های سبک اغلب دارای مقاومت بالایی در برابر آتش هستند. این ویژگی باعث می‌ شود که استفاده از آنها در ساختمان‌هایی که نیاز به ایمنی بالا دارند، بسیار مناسب باشد. مقاومت در برابر آتش می ‌تواند خطرات جانی و مالی را در صورت بروز حوادث کاهش دهد.

بلوک های سبک در انواع مختلفی تولید می شوند و بلوک سبک میکسونال یا همان بلوک های غیر اتوکلاوی در میان آن ها به عنوان گزینه ی مناسب و با کیفیت شناخته شده است.

بلوک های سبک میکسونال

بلوک های سبک میکسونال، نسل جدید بلوک های ساختمانی محصول شرکت پویان پوشش فرانگر است. این بلوک های غیر اتوکلاوی به عنوان بلوک های سبک شناخته می شوند. پایه اصلی در این بلوک ها سیمان و مواد معدنی است. افزودن دانه های EPS یا ( گرانول های عمل آوری شده یا همان پلی استایرن) از اصلی ترین تفاوت های آن با سایر بلوک های سبک ساختمانی است. در ادامه شاخص هایی که در وزن بلوک سبک میکسونال وجود دارد را شرح می دهیم.

  • چگالی بلوک های سبک میکسونال پایین بوده و ما بین D1 تا D6 متغیر است.
  • جرم حجمی این بلوک ها از آب کمتر است و به همین دلیل هنگامی که این بلوک ها را در آب می اندازیم فرو نرفته و روی آب شناور می ماند.
  • مقاومت فشاری بلوک های میکسونال بین 3-2.5 مگاپاسکال است و از این رو استحکام بالایی دارد.
  • وزن هر بلوک میکسونال تقریبا نصف بلوک های چند جداره سیمانی است.
  • بلوک های میکسونال با چسب اجرا می شوند. حذف ملات ماسه و سیمان خود به تنهایی کاهش وزن سازه و ورود بار مرده به ساختمان را به همراه دارد.
  • همانطور که می دانید بلوک های اتوکلاوی برای اجرا باید زنجاب شوند. این فرآیند وزن بلوک را افزایش می دهد. ولی در مورد بلوک های میسکونال این چنین نیست و هنگام اجرا برخلاف بلوک های اتوکلاوی نیازی به زنجاب شدن ندارند.

شاخصه های فوق باعث می شوند تا وزن بلوک سبک میکسونال در مقایسه با سایر بلوک های سبک کمتر و مقاومت آن بیشتر شود.

وزن ابعاد بلوک سبک میکسونال

وزن ابعاد بلوک میکسونال عبارتند از:

  • وزن هر یک بلوک با ابعاد 8*30*60 برابر است با 10.8 کیلوگرم و در هر مترمربع برابر 59.4 کیلوگرم است.
  • وزن هر یک بلوک با ابعاد 10*30*60 برابر است با 13.5 کیلوگرم و در هر مترمربع برابر 74.25 کیلوگرم است.
  • وزن هر یک بلوک با ابعاد 12*30*60 برابر است با 16.2 کیلوگرم و در هر مترمربع برابر 89.1 کیلوگرم است.
  • وزن هر یک بلوک با ابعاد 15*30*60 برابر است با 19.5 کیلوگرم و در هر مترمربع برابر 107.25 کیلوگرم است.

در پایان می توان گفت در هنگام بررسی وزن بلوک سبک و خرید آن بلوک های سبک میکسونال گزینه ای استاندارد می باشند که به نیازهای ساخت و ساز نوین پاسخ می دهند.