مقالات

دیوارچینی با بلوک سبک

دیوارچینی با بلوک سبک میکسونال

دیوارچینی با بلوک سبک میکسونال

یکی از مراحل اصلی و مهم در ساختمان سازی دیوار چینی است. مقاومت و استحکام هر ساختمان به طور مستقیم به استحکام دیوارهای بنا ارتباط دارد. پس مهم است که دیوارها به صورت دقیق اجرا شوند. دیوارها انواع مختلفی دارند که هر یک دارای کاربرد منحصر به فرد خود هستند. دیوارها در دو دسته باربر و غیر باربر دسته بندی می شوند. دیوارهای ساخته شده از بلوک سبک را می توان در دسته دیوارهای غیر باربر قرار داد. گرچه دیوارهای غیر باربر تنها وزن خود را تحمل کرده، اما عایق صوت و گرما هستند و بدین منظور نقش مهمی را یک ساختمان ایفا می کنند.

اصول مهم در دیوار چینی چیست؟

از مهمترین فاکتورهایی که در اجرای مراحل دیوار چینی باید بدان توجه داشت، انتخاب متریال مناسب می باشد که قرار است مورد استفاده قرار بگیرد. مصالح مورد استفاده باید در ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار بگیرد. استفاده از بلوک های سبک، ضمن کاهش وزن نهایی ساختمان، استحکام آن را در برابر عوامل طبیعی مانند زلزله افزایش می دهد. سازمان های اجرایی به دلیل کاهش مصرف انرژی به انتخاب بلوک سبک تاکید می کنند. علاوه بر موارد اشاره شده، توسعه شهرنشینی و تبدیل خانه های ویلایی به آپارتمان ها، انتخاب متریالی که ساختمان ها را از نظر حرارتی و صوتی عایق سازد امری ضروری ساخته است.

نکات ایمنی ضروری در اجرای دیوارچینی با با بلوک سبک

نکات ایمنی در اجرای بلوک سیمانی متناسب با شرایط اقلیمی مختلف، متفاوت است. اما به طور کلی اقداماتی که برای افزایش ایمنی در اجرای بلوک سیمانی انجام داد عبارتند از:

استفاده از دستکش های ضد آب و عینک در هنگام کار با مصالحی که بر پایه سیمان هستند. استفاده از موارد فوق باعث می شود تا حد امکان از حساسیت های پوستی جلوگیری شود.

توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی در دیوارچینی

از عوامل مهم و تأثیرگذار در فرآیند دیوارچینی موقعیت جغرافیایی و آب و هوای منطقه است. چرا که دمای بسیار پایین و یا متقابلا دمای خیلی بالا به طور مستقیم روی ملات دیوار چینی تاثیر خواهد گذاشت. پس باید دمای منطقه را در نظر گرفته و در صورت عدم تعادل دما از دیوارهایی که تازه چیدمان می شود به خوبی محافظت کرد.

مراحل دیوارچینی کدامند؟

رگه کردن دیوارها

در طی دیوارچینی دیوارها را باید رگه کرد. در این مرحله ردیف اول بلوک ها در کف چیده شده تا اختلاف میان نقشه و پلان واقعی مشخص شود. بعد از تراز کردن، سطح بلوک ها با لایه ای ملات سیمان و ماسه پوشش داده شده و رج های بعدی بلوک ها به صورت دقیق و تراز شده روی هم قرار می گیرند. لازم به ذکر است که تراز بودن دیوار در محور افقی و عمودی در پایان رج باید کنترل شود.

ریسمان کشی دیوارها

از مراحل دیگر دیوارکشی با بلوک های سیمانی سبک می توان به ریسمان کشی یا به عبارت دیگر (پر کردن بند های افقی و عمودی) اشاره کرد. این مرحله به واسطه ریسمان و یا شمشه ها انجام می شود. در این مرحله شمشه ها را در دو طرف دیوار قرار داده و میانشان ریسمانی می کشند. این امر جهت کنترل شاقولی دیوار انجام می پذیرد.

توجه به انتخاب نوع بلوک

از مهم ترین نکاتی که در دیوار چینی باید بدان توجه کرد، نوع بلوکی است که قرار است استفاده شود. اگر به بازار فروش مصالح ساختمانی مراجعه کرده باشید، انواع بلوک های ساختمانی را خواهید دید. هر یک از این بلوک ها ویژگی های خاص خود را دارند و به قیمت های مختلفی در بازار عرضه می شوند. بلوک هایی که دارای استحکام کافی، کیفیت مطلوب و قیمت مطلوب هستند برای پروژه های ساخت و ساز مناسبند. در یک نگاه کلی باید گفت که بلوک سیمانی را باید خریداری کرد که ضمن کاهش وزن سازه، امنیت، آرامش ساکنین و حفظ انرژی را به همراه آورد. پس باید در انتخاب آن دقت لازم به عمل آید تا اهداف مورد نظر را برآورده نماید.

در راستای افزایش میزان تقاضا و نیاز صنعت ساخت و ساز، شرکت پویان پوشش محصولات نوین ساختمانی را تولید و به بازار عرضه می کند. بلوک سبک میکسونال یکی از محصولات تولیدی این شرکت است با توجه به ویژگی های ساختاری و خواص فیزیکی اش، موجب بهبود کیفیت استحکام ساختمان و عایق گرما و صوتی خواهد شد.

چرا بلوک سبک میکسونال

بلوک سبک میکسونال از ترکیب سیمان، ترکیبات معدنی چون ماسه سیلیس یا ماسه بادی، پرکننده های آلی متخلخل نظیر دانه های پلی استایرن و اصلاح کننده های شیمیایی شامل شتاب دهنده ها  و غیره تحت لیسانس  شرکت (Mixonall) آلمان تولید می شود. با توجه خواص ترموفیزیکی، مکانیکی و … این محصول به عنوان یک سیستم عایق حرارتی و صوتی قوی در دیوارهای خارجی و داخلی ساختمان استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *