مقالات

انواع پلاستر ساختمانی

انواع پلاستر ساختمانی

پلاسترهای ساختمانی از جمله پرکاربردی ترین مصالح در صنعت ساخت و ساز هستند که به منظور حفاظت، زیباسازی و ایجاد سطوحی صاف و یکدست در بناها به کار می ‌روند. این مواد، در انواع مختلفی تولید می ‌شوند که هر یک دارای ویژگی ها و مزایای خاصی برای کاربردهای داخلی و خارجی ساختمان ‌ها می ‌باشند. انتخاب صحیح پلاستر می ‌تواند تأثیر بسزایی در کیفیت و دوام ساختمان داشته باشد. در این مقاله، به بررسی انواع مختلف پلاسترهای ساختمانی، ویژگی‌ ها، مزایا و کاربرد هر کدام خواهیم پرداخت تا بتوانید بهترین گزینه را برای پروژه ‌های خود انتخاب کنید.

انواع پلاستر ساختمانی

پلاستر گچی

پلاستر گچی یکی از رایج ترین و محبوب ‌ترین انواع پلاستر است که عمدتاً برای پوشش دیوارها و سقف‌های داخلی ساختمان‌ ها استفاده می ‌شود. این نوع پلاستر از گچ و مواد افزودنی تشکیل شده است و عمدتا جنبه تزیینی دارد. پلاسترهای گچی به دلیل  شکننده بودن، فقط در بخش داخلی ساختمان استفاده می شوند. پلاستر گچی در رنگ های مختلف تولید می شود، اما برای پوشش فضای داخلی منازل معمولا رنگ سفید آن کاربرد دارد.

  • مزایا: سهولت در استفاده، خشک شدن سریع
  • معایب: مقاومت کم در برابر رطوبت و ضربه، مناسب نبودن برای استفاده در فضاهای خارجی، جذب لکه به خود و کثیف شدن سریع

پلاستر آهکی

پلاستر آهکی از ترکیب آهک، ماسه و آب تهیه می ‌شود و یکی از قدیمی ‌ترین انواع پلاستر محسوب می ‌شود. پلاستر آهکی شبیه به پلاستر گچی است، با این تفاوت که پلاستر آهکی مقاومت بیشتری نسبت به گچی دارد. این نوع پلاستر به دلیل خواص طبیعی آهک، از رشد باکتری و قارچ‌ جلوگیری می‌کند. این پلاستر برای پوشش دیوارهای ساختمان های اداری و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • مزایا: خواص ضدباکتری و ضدقارچ
  • معایب: مقاومت کم در برابر ضربه و سایش، زمان خشک شدن طولانی ‌تر

پلاستر سیمانی

سیمان به عنوان جزئیی جدانشدنی صنعت ساختمان سازی به حساب می آید. این محصول در بخش های مختلف ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. پلاستر سیمانی هم ترکیبی از سیمان، ماسه و آب است و به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت و شرایط جوی مختلف، برای پوشش دیوارهای داخلی و خارجی مناسب است. این نوع پلاستر علاوه بر ایجاد سطحی مستحکم، قابلیت پذیرش رنگ و تزئینات مختلف را دارد. پلاسترهای سیمانی معمولا مقاومت بالایی در برابر رطوبت و شرایط جوی دارند و از این رو برای فضاهای داخلی و خارجی مناسبند. پلاسترهای سیمانی با برندهای مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. یکی از نام های معتبر در تولید پلاستر، شرکت پویان پوشش فرانگر است. این شرکت پلاسترهای دکوراتیو را با همکاری متخصصان و مهندسان باتجربه ، تحت لیسانس شرکت میکسونال آلمان تولید کرده است. پلاسترهای دکوراتیو میکسونال در دو نوع زبره و نرمه تولید می شوند.

  • پلاستر زبره: از پلاستر زبره برای پوشش لایه نهایی و یا لایه میانی بر سطح آستر استفاده می شود. پلاستر زبره هم برای پوشش دیوارهای داخلی و جداره های خارجی کاربرد دارد. با توجه به کیفیت بالای پلاستر زبره میکسونال به راحتی می توان آن را جایگزین نماهای رایج مانند آجر، سنگ و غیره کرد. حداکثر ضخامتی که برای لایه های پلاستر می توان بکار برد 5 میلی متر است.
  • پلاستر نرمه: پلاستر نرمه برای پوشش دیوارها در فضاهای داخلی ساختمان ها استفاده می شود. این پلاستر از مقاومت بالایی برخوردار است و دیگر مشکلات رایج در دیوارهای گچی مانند زرد شدن، طبله کردن را ندارد. حداکثر ضخامتی که برای لایه های پلاستر می توان بکار برد 2 میلی متر است.

در نتیجه باید گفت که شناخت انواع پلاستر ساختمانی و انتخاب نوع پلاستر مناسب برای پروژه ‌های ساختمانی به عوامل متعددی مانند شرایط محیطی، فضاهای داخلی یا خارجی ساختمان، ویژگی های ظاهری و فنی بستگی دارد. انتخاب پلاستر دکوراتیو زیره و نرمه میکسونال یک انتخاب هوشمندانه برای هر پروژه ساختمانی است. جهت اطلاعات بیشتر از این محصول، به صفحه محصولات بخش پلاستر مراجعه نمایید.