مقالات

انواع بلوک سبک

انواع بلوک سبک

انتخاب مواد ساختمانی مناسب برای هر پروژه یکی از تصمیمات حیاتی است که می تواند بر کیفیت، عمر مفید، و بهره ‌وری آن تاثیر بگذارد. بلوک‌ های ساختمانی به عنوان یکی از اجزای مهم در ساختمان‌ ها شناخته می‌ شوند که در تعیین قدرت سازه و عمر طولانی آن نقش کلیدی دارند. انواع مختلفی از بلوک‌ ها برای مصارف مختلف در بازار موجود هستند. انواع بلوک ‌سبک ساختمانی از مواد متنوعی مانند: بتن، آجر، فیبرسمنت، و سایر ترکیبات تولید می ‌شوند. این بلوک ها با توجه به ویژگی های فیزیکی، فنی و همچنین نوع پروژه و نیازهای سازه مورد استفاده قرار میگیرند.

تفاوت اصلی بلوک‌ های سبک با سایر بلوک ‌ها در وزن کمتر آن ‌ها است. این بلوک ‌ها عمدتاً از اختلاط سیمان، شن، ماسه و مواد پلیمری یا فوم ساخته می ‌شوند، که باعث کاهش وزن، افزایش عایق صوت و حرارت می‌ شود. در ادامه، تفاوت ‌ها و مزایای بلوک‌ های سبک نسبت به سایر بلوک‌ ها به تفصیل بررسی خواهند شد.

انواع بلوک های ساختمانی

بلوک های سفالی

بلوک‌ های سفالی، یکی از انواع مصالح ساختمانی سنتی هستند که از مواد خاکی مانند خاک رس تولید می‌ شوند. این بلوک‌ ها در یک فرآیند خاص تحت حرارت بالا به شکل مصالح استاندارد در ساخت و ساز تبدیل می‌ شوند. از آن‌ جایی که بلوک‌ های سفالی به دلیل معایبی که دارند، در ساختمان‌ سازی مدرن کمتر استفاده می‌ شوند، اما هنوز در برخی موارد مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این بلوک ها به دلیل داشتن وزن بالا بار مرده ساختمان را افزایش می دهند. با توجه به داشتن ابعاد کوچک نسبت به بلوک های بتنی می تواند زمان اتمام پروژه را افزایش دهد. نفوذ آسان حرارت و صوت نیز نکته قابل توجهی است که میتواند پس از اجرا کارفرما را مجاب به تحمیل هزینه های اضافی جهت پوشش این ضعف نماید.

بلوک های سیمانی با سبکدانه لیکا

 این بلوک های سیمانی در ساختارشان دانه های لیکا بجای سنگدانه های طبیعی دارند. سبکدانه های لیکا از جنس رس منبسط شده هستند. برخلاف تصور بسیاری از افراد، این بلوک ها جزو بلوک های سبک به حساب نمی آیند. مرکز علوم و تحقیقات بر اساس مطالعات و آزمایشات انجام شده، این محصول را در دسته بلوک های نیمه سبک قرار می دهد. این بلوک ها هم مانند بلوک های سفالی، شکننده بوده و همچنین عایق صوت و حرارت نیست.

بلوک های اتوکلاوی

 بلوک ‌های اتوکلاوی یا همان بلوک‌ های AAC، از انواع بلوک سبک ساختمانی هستند که از مخلوطی از مواد مانند سیلیس آهک و آلومینیوم تولید می‌ شوند. این بلوک‌ ها طی یک فرآیند اتوکلاوی خاص تحت فشار و حرارت قرار می‌ گیرند که باعث ایجاد یک ساختار چند لایه با خواص فیزیکی و مکانیکی بسیار بالا می‌ شود. یکی از ویژگی ‌های برجسته بلوک ‌های اتوکلاوی، سبکی آن‌ ها و عایق بودن در برابر حرارت می باشد. این بلوک ‌ها به خاطر ترکیب مناسب مواد و فرآیند اتوکلاوی، مقاومت بالا به فشار و خصوصیات عایق‌ صوتی و حرارتی عالی دارند. اما باید بدانید که این بلوک ها برای اجرا نیاز به زنجاب شدن دارند. بلوک های اتوکلاوی به دلیل داشتن پودر آلومینیوم در مواد اولیه و همچنین ترکیب با آب دچار واکنش های شیمیایی شده و در مدت زمان کوتاهی دچار ترک خوردگی شده و نازک کاری ساختمان را با مشکل روبرو می سازند.

بلوک های غیر اتوکلاوی

بلوک‌ های غیر اتوکلاوی یک نوع مواد ساختمانی هستند که به سبب ویژگی هایی که دارد، این روزها توجه بسیاری از سازنده ها را به خود جلب کرده است. این بلوک ‌ها از مواد مختلفی مانند بتن، سیمان، ماسه، سنگدانه و مواد پلیمری تشکیل شده و بدون نیاز به فرایند اتوکلاو ساخته می ‌شوند. از این رو به این بلوک ها NAAC گفته می شود. ویژگی ‌های بلوک ‌های غیر اتوکلاوی عبارتند از:

  • اقتصادی: با توجه به مزایای فنی این نوع از بلوک ها هزینه های جانبی از بین خواهند رفت.
  • عایق حرارتی و صوتی: بلوک‌ های غیر اتوکلاوی به عنوان عایق حرارتی و صوتی موثر عمل می‌ کنند.
  • قابلیت ‌های مختلف در طراحی و استفاده: بلوک‌های غیر اتوکلاوی می ‌توانند به شکل ‌ها و ابعاد مختلفی ساخته شوند و برای اهداف مختلفی از جمله ساختمان ‌های مسکونی، صنعتی، و تجاری استفاده شوند.

به طور کلی، بلوک‌ های غیر اتوکلاوی به عنوان یک جایگزین برای بلوک ‌های اتوکلاوی مطرح می‌ شوند، به ویژه در مواردی که شرایط خاصی از لحاظ اقتصادی یا فنی در نظر گرفته می ‌شود. در میان انواع مختلف بلوک های غیر اتوکلاوی، بلوک سبک میکسونال انتخابی ایده آل خواهد بود. بلوک سبک میکسونال که نسل جدید بلوک های ساختمانی است، با تلاش و کوشش مهندسین ایرانی و تحت لیسانس شرکت میکسونال آلمان با تکنولوژی نوین و مواد اولیه با کیفیت تولید می شود. اولین ویژگی نسل جدید بلوک های ساختمانی میکسونال فوق سبک بودن و جذب آب بسیار پایین است. این بلوک توپر و سبک بوده و اجرایش در مقایسه با سایر بلوک های سبک ساختمانی آسان تر است. بهره مندی از ویژگی هایی مانند شیار پذیری، اره پذیری، پیچ پذیری و میخ پذیری باعث می شود تا میزان پرتی و دور ریز بلوک ها به حداقل برسد. این امر علاوه بر کاهش میزان مصرف بلوک، هزینه های جانبی دیگر مانند جابجایی نخاله ها و هزینه های مرتبط با نیروی انسانی برای آن را کاهش می دهد.

استاندارد بودن ابعاد بلوک های سبک میکسونال موجب سهولت در اجرا می شود. این در مقایسه با سایر بلوک های غیر اتوکلاوی که چیدن آن ها در ردیف بالایی دیوارچینی دشوار شده و نیاز به نیروی مازاد را ضروری می کند مهم تلقی می شود. با بررسی انواع بلوک ها و همچنین مزایا و معایب آنها بلوک سبک میکسونال انتخابی مطمئن و مقرون به صرفه برای سازندگان خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *