مقالات

آماده سازی و اجرای چسب بلوک

نحوه آماده سازی و اجرای چسب بلوک

چسب بلوک به عنوان روشی نوین و ساده جایگزینی مناسب جهت روش های سنتی در اتصال بلوک ‌های ساختمانی به یکدیگر می باشد. این روش با توجه به اتصال قوی بین بلوک ها، با ایجاد دوام و مقاومت بیشتر، در دیوارچینی شناخته شده است. از مزایای این روش می ‌توان به سهولت و سرعت اجرای بالا، کاهش هزینه‌ ها، ایجاد اتصالات با کیفیت و محکم اشاره کرد. چسب بلوکها در هر برند ویژگی متفاوت و دستورالعمل مختص به خود را دارند. در این مقاله، به بررسی ویژگی ها و نحوه استفاده از چسب بلوک میکسونال، مراحل اجرا، نکات مهم و توصیه ‌های کاربردی جهت شناخت محصول خواهیم پرداخت.

چسب بلوک میکسونال

شرکت پویان پوشش فرانگر محصول مکمل نسل جدید بلوک های سبک خود را تحت عنوان چسب بلوک میکسونال تولید کرده است. چسب بلوک میکسونال مطابق با استاندارد ملی ایران ISIRI 706 می باشد. مواد اولیه با کیفیت و تکنولوژی نوین به کار رفته در ساخت این محصول موجب افزایش کارایی و مقاومت بلوک ها پس از اجرا شده است.

همانطور که اشاره شد چسب بلوک میکسونال، محصول مکمل بلوک های ساختمانی شرکت پویان پوشش فرانگر بوده، در نتیجه از ویژگی های بلوک ها برخوردار بوده و همچون آنها عایق رطوبت، حرارت و برودت می باشد که در بحث انرژی پل حرارتی ایجاد نمی شود. پایه اصلی چسب بلوک میکسونال سیمان و سایر مواد معدنی است.

چرا باید از چسب بلوک میکسونال استفاده کرد؟

چسب بلوک میکسونال به دلیل مزایایی که در مقایسه با ملات ماسه و سیمان دارد به عنوان یک گزینه استاندارد و اقتصادی معرفی می شود.

  • ایجاد دیوار همگن: چسب بلوک از جنس بلوک سبک میکسونال است، که پس از اجرای بلوک ها با استفاده از چسب بلوک به دلیل همجنس بودن با بلوک سبک میکسونال دیواری همگن را برای شما ایجاد می کند.
  • ضخامت کم هنگام اجرا: در روش های سنتی جهت اتصال بلوک ها به یکدیگر از ملاتی با ضخامت 3 سانتی متر و یا حتی بیشتر استفاده میشود، این در حالی است که برای اتصال بلوک های سبک توسط چسب بلوک میکسونال، تنها لایه ای با ضخامت بین 3 الی 5 میلی متر را خواهید داشت.
  • مقرون به صرفه بودن: استفاده از چسب بلوک میکسونال با توجه کاهش مصرف آب در هنگام اختلاط، نیاز به نیروی انسانی کمتر جهت حمل و جابجایی و همچنین کاهش هدر رفت ملات حین اجرا، این چسب ها را به گزینه ای اقتصادی و مقرون به صرفه تبدیل کرده است.

نحوه آماده سازی و اجرای چسب بلوک میکسونال

با توجه به نکته ای که در ابتدای مقاله در ارتباط با منحصر به فرد بودن چسب های بلوک میکسونال اشاره گردید اجرای صحیح این چسب مطابق با دستورالعمل نیز حائز اهمیت است و می ‌تواند منجر به اتصالات قوی، دوام و کیفیت بالای ساختمان گردد. همچنین باعث کاهش هزینه ‌ها و زمان‌ اجرا، افزایش کیفیت ساخت، مقاومت و استحکام ساختمان شود.

لازم به ذکر است، هر پاکت چسب بلوک میکسونال حاوی 25 کیلوگرم پودر می باشد که می بایست محتویات داخل پاکت را با مقدار 6-5 لیتر آب در یک گالن ریخته و با استفاده از همزن برقی هم زده تا مخلوط خمیری شکل یکنواخت و همگن حاصل گردد.

در صورت سفت بودن ملات می توان میزان آب را تا 15 درصد افزایش داد. پس از اختلاط مواد با آب، 5 دقیقه به ملات فرصت استراحت دهید و سپس ملات آماده استفاده است. ملات آماده شده را توسط ماله های دندانه دار روی سطح بلوک مالیده و شیارهایی با ضخامت 5-3 میلی متر ایجاد نمایید. پس از کشیدن ملات، روی سطح مورد نظر بلوک ها را روی هم قرار داده و با استفاده از چکش پلاستیکی آن را تراز نمایید.

جمع بندی

چسب بلوک میکسونال نسبت به سایر چسب‌ ها استحکام مکانیکی فوق العاده بالایی دارد. همچنین این چسب با افزایش فضای مفید سازه به لحاظ اقتصادی برای سازندگان به صرفه است. در ضمن این چسب با کاهش بار استاتیکی ساختمان سازه ساختمان را  سبک می کند.