مقالات

کاربرد ضخامت بلوک سبک

کاربرد ضخامت بلوک سبک

استفاده از بلوک‌ های سبک به عنوان جایگزینی کارآمد برای مصالح سنتی مانند آجر و سفال با ملات ماسه و سیمان به شدت گسترش یافته است. در میان بلوک های سبک که در چند سال اخیر استفاده از آنها متداول شده است می توان به بلوک سبک میکسونال اشاره نمود که با ویژگی‌ های خاصی همچون سبکی، عایق سرما و گرما بودن، عایق رطوبت بودن، مقاومت در برابر سیکل انجماد، قابلیت تولید به صورت صنعتی و نصب آسان، توجه بسیاری را به خود جلب کرده ‌اند. اما یکی از جوانب مهم در انتخاب این بلوک ها، ضخامت آنهاست که می‌تواند تاثیر چشمگیری بر عملکرد نهایی سازه داشته باشد. در این مقاله، به بررسی انواع کاربرد ضخامت بلوک سبک و نکات کلیدی مرتبط با کاربردهای آنها خواهیم پرداخت.

معرفی بلوک سبک میکسونال

بلوک سبک میکسونال (Mixonall) نسل جدید بلوک های ساختمانی محصول شرکت پویان پوشش فرانگر، با بهره‌ گیری از دانش تخصصی مهندسین ایرانی و تحت لیسانس شرکت (Mixonall) آلمان، با استفاده از آخرین فناوری ‌های جهانی تولید می ‌شود. ساختار این بلوک مخلوطی از موادی مانند سیمان، سیلیس دانه ‌بندی شده در رنج ‌های مختلف، میکروسیلیس، فیلرهای متخلخل از جمله دانه‌ های پلی استایرن و مواد اصلاح‌ کننده شیمیایی از جمله شتاب ‌دهنده‌ ها می باشد. این بلوک ‌ها می ‌توانند برای پوشش دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان استفاده شوند. به دلیل وزن سبک این بلوک ‌ها، استفاده از آنها منجر به کاهش بار مرده ساختمان می ‌شود. این بلوک ها برای ساختمان هایی نظیر بیمارستان ها، کتابخانه ها، اتاق های دیتاسنتر، سردخانه، گلخانه ها و غیره کاربردی اساسی دارد.

ابعاد مختلف بلوک سبک میکسونال

بلوک های سبک میکسونال متناسب با چالش ها و نیاز های اصلی ساختمان سازی در ابعادی استاندارد تولید می شوند. هر یک از این ابعاد برای یک بخش از ساختمان کاربرد دارند. بلوک های سبک میکسونال در ضخامت های 8، 10، 12 و 15 سانتی متر تولید می شود. ضخامت های 8 و 10 سانتی متر را برای دیوارچینی بخش داخلی و ضخامت های 12 و 15 سانتی متر، جهت پوشش جداره های بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. کاربرد و مزایای هر یک از ابعاد این بلوک ها را در ادامه به صورت کامل شرح می دهیم.

کاربرد انواع ضخامت بلوک سبک میکسونال

  • ابعاد 60*30*8  سانتی متر: بلوک با ضخامت 8 سانتی متر برای دیوارچینی داخل ساختمان استفاده می شود. ضخامت 8 سانتی متری بلوک ضمن این که نازک بوده و حجم کمی از فضا را اشغال می کند، متناسب فضاهایی می باشد که در آن عبور تاسیسات در دو طرف دیوار و در یک نقطه وجود نداشته باشد.
  • ابعاد 60*30*10 سانتی متر: ضخامت 10 سانتی متری بلوک های میکسونال نیز همانند بلوک های 8 سانتی متری برای جداره های داخلی بنا کاربرد دارد.
  • ابعاد 60*30*12 سانتی متر: استاندارد ضخامت 12 سانتی متر بلوک های سبک به گونه ای است که آن ها را برای دیوارهای خارجی مناسب کرده است. وزن سبک، ابعاد استاندارد و سهولت اجرا ضمن دوام بالا، این بلوک را برای اجرای دیوار بیرونی ساختمان مناسب ساخته است.
  • ابعاد 60*30*15 سانتی متر: ضخامت 15 سانتیمتر این بلوک ها همانند ضخامت بلوک 12 سانتی متری برای دیوارهای خارجی بنا به کار می رود. شاید سوال شما هم باشد که تفاوت اصلی میان این دو ضخامت در چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که با وجود این که هر دو بلوک برای دیوارهای خارجی ساختمان استاندارد کافی را دارند، اما برای ساختمان هایی که در مناطق پربارش و سردسیر که مصرف انرژی اهمیت بالایی دارد، مناسب تر هستند.

* شایان ذکر می باشد که به سبب کاربرد ضخامت بلوک سبک در هنگام اجرای دیوارچینی نیازی به میلگرد بستر و رابیتس کاری نخواهد بود و تنها با اجرای وال پست دیوار از استحکام و دوام کافی برخوردار خواهد بود.