مقالات

ملات ضدحریق چیست؟

ملات ضدحریق چیست؟

هنگام وقوع سوانح طبیعی از جمله آتش سوزی بدیهی است نجات جان انسانها در وهله اول در الویت است، لذا فراهم بودن شرایط برای امداد رسانی توسط نیروهای آتش نشانی نیز حائز اهمیت می باشد، با توجه به بلند مرتبه سازی ساختمان ها طی چند دهه اخیر و سوانح پیش آمده، مقاوم سازی سازه ها در برابر حریق ضرورت بیشتری یافته و با توجه به الزامات مبحث 3 مقررات ملی ایران، باید کلیه ساختمان ها به روش صحیح و اصولی در برابر حریق مقاوم سازی گردند.

اسکلت سازه ها به دو نوع اسکلت بتنی و فلزی تقسیم می شوند. در هر سازه ای امکان آتش سوزی وجود دارد، در صورتی که سازه  بتنی و فلزی به صورت همزمان آتش بگیرند با توجه به مقاومت رفتاری بتن ساختمان هایی که با اسکلت های بتنی ساخته شده اند تا یک ساعت پس از آتش سوزی و تا 1000 درجه سانتی گراد تحمل آتش سوزی دارند اما در ساختمان هایی با سازه فلزی پس از رسیدن به دمای 500 درجه سانتی گراد، سازه به مرحله خمش می رسد و ساختمان به سرعت فرو میریزد.

حال تصور کنید اگر آتش سوزی در مکان هایی نظیر بیمارستان و یا ساختمان هایی اداری پر تردد و… رخ دهد، با توجه به ازدیاد جمعیت و زمان بسیار کم جهت تخلیه ساختمان، تلفات جانی بسیاری را در پی خواهد داشت.

با توجه به ضرورت و اهمیت موضوع اطفای حریق، ملات های ضد حریق یکی از الزامات مهم در فرآیند ساخت و ساز ساختمان ها است. ملات های ضدحریق مدت زمان فروپاشی سازه در اثر حریق را به تاخیر می اندازند. از ملات های ضد حریق می توان برای انواع مصالح ساختمانی از جمله بتن، آجر، گچ و … استفاده کرد. این ملات ها در سطوح داخلی و خارجی قابل اجرا هستند.

در خصوص نحوه عملکرد ملات های ضد حریق لازم به ذکر است با اعمال کردن لایه ای ضخیم بر روی سطوح بلاخص فلز، ماهیت ملات ضد حریق تغییر می کند و به دلیل جلوگیری از نفوذ حریق به لایه زیرین خود سخت می شود و یک لایه محافظتی جهت تحمل دمای بالا تشکیل می دهد.همچنین این ملات ها بر دو پایه گچی و سیمانی تولید می گردند.

 ملات های ضد حریق به دو نوع زیر عرضه می گردند:

  • پوشش به صورت رنگ (بر پایه رزین عالی)
  • پوشش بصورت ملات خشک (بر پایه مواد نسوز معدنی)

پوشش بر پایه رزین عالی:

پوشش های بر پایه رزین عالی از رنگ هایی که قابلیت انبساط دارند، تهیه می شوند که از پیشروی حرارت و آتش به سطح زیرین خود جلوگیری می کند.

پوشش بر پایه مواد نسوز معدنی:

پوشش های بر پایه مواد نسوز معدنی بر دو پایه سیمانی و گچی تهیه می گردند که به جهت خاصیت چسبانندگی مورد استفاده قرار می گیرند.

اگر قصد دارید از ملات های ضد حریق در فضاهای مرطوب استفاده نمایید توجه کنید که از پوشش هایی با پایه گچی استفاده نکنید، به دلیل واکنش گچ با رطوبت، استفاده از آن در فضاهای مرطوب پیشنهاد نمی گردد، در این فضاها می توان از پوشش های سیمانی که با ورمیکولیت خاصیت با دوام تری دارد استفاده نمود، این نکته لازم به ذکر است که ترکیب ورمیکولیت با سیمان سبب افزایش مقاومت در برابر شرایط جوی و آسیب های مکانیکی می شود.

در این نوع از ملات ها که از ماده هایی با خاصیت نسوز استفاده می شود، می توان به ورمیکولیت اشاره نمود که دارای خواص ذیل می باشد:

  • عایق صوت
  • جلوگیری از انتقال حرارت به سطوح قابل اشتعال و فولادی
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • دانسیته کم
  • عدم ایجاد گازهای سمی و دود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *