مقالات

طریقه استفاده از چسب بلوک میکسونال

دستورالعمل استفاده از چسب بلوک میکسونال

بلوک های سبک ساختمانی بر خلاف سایر مصالح سنتی، با استفاده از چسب بلوک به هم متصل می شوند. استفاده از چسب بلوک به عنوان جایگزینی مدرن و کارآمد برای مواد سنتی مانند ملات ماسه و سیمان، بهبودی چشمگیری در فرآیند اتصال بلوک‌ های ساختمانی و در نتیجه افزایش استحکام و پایداری سازه فراهم می‌ کند. دانستن دستور العمل استفاده از چسب بلوک می تواند در بهبود کیفیت و سرعت عمل اجرا نقش مهمی را ایفا کند.  هر یک از بلوک های سبک ساختمانی دارای چسب بلوک انحصاری خود هستند که طریقه ی استفاده منحصر به فرد خود را دارد. این دستورالعمل، مراحل دقیق و فنی را برای آماده سازی، اعمال و استفاده از چسب بلوک به شیوه‌ ای کارآمد و اثربخش توضیح می ‌دهد، تا اتصالات محکم و مقاومی بین بلوک‌ ها ایجاد گردد. اجرای صحیح این دستورالعمل نه تنها بهبودی در عملکرد و استحکام سازه ‌های ساختمانی به ارمغان می ‌آورد، بلکه از دیدگاه اقتصادی نیز هزینه‌ های ساخت را کاهش می ‌دهد و از مشکلات مربوط به اتصالات نادرست جلوگیری می ‌کند.

چسب بلوک میکسونال

چسب بلوک میکسونال محصول نوین شرکت پویان پوشش فرانگر است که به طور انحصاری برای اتصال بلوک های سبک میکسونال مورد استفاده قرار می گیرد. چسب بلوک میکسونال با نظارت و همکاری مهندسین و متخصصین ایرانی و آلمانی تحت لیسانس شرکت میکسونال آلمان تولید شده است. این محصول با استاندارد ملی ایران ISIRI 706 مطابقت دارد. چسب بلوک میکسونال با در هم آمیختن فناوری نوین و متریال مرغوب و با کیفیت، دوام و پایداری سازه ها را افزایش می دهد.

پایه اصلی چسب بلوک میکسونال سیمان و مواد معدنی است. قدرت چسبندگی بالا و  زمان خشک شدن آن در مقایسه با ملات ماسه و سیمان بسیار کوتاه است. چسب بلوک، همچون بلوک سبک میکسونال دارای ویژگی هایی چون مقاومت در برابر سرما، گرما و همچنین عایق رطوبت و صوت است. این چسب علاوه بر چسباندن بلوک سبک، قابلیت استفاده برای چسباندن سایر بلوک های ساختمانی مانند سیمانی، سفالی، آجری و غیر اتوکلاوی را دارد.

طریقه استفاده از چسب بلوک میکسونال

  • پاکت چسب بلوک میکسونال حاوی 25 کیلوگرم چسب بلوک به صورت پودر است. هر پاکت را می توان با میزان 5 الی 6 لیتر آب ترکیب کرد. لازم به ذکر است که در صورت لزوم می توان میزان آب را تا 15 درصد افزایش داد.
  • آب را داخل ظرف مورد نظر ریخته و پودر را از داخل پاکت به آرامی به آب اضافه کنید و  توسط همزن برقی مخلوط نمایید. این کار را تا زمانی که به یک ملات یکنواخت و همگن دست یابید، ادامه دهید.
  • بعد از این که ملات آماده شد، اجازه دهید که ملات شما به مدت 5 دقیقه استراحت کند. پس از آن می توانید ملات آماده شده را با استفاده از ابزار مناسب استفاده نمایید.
  • ملات را توسط ابزار مناسب که معمولا یک ماله دندانه دار است روی سطح بلوک قرار می دهند. ملات را با ماله دندانه دار به گونه ای روی سطح بلوک بکشید که شیارهایی با ضخامت های 3 الی 5 میلیمتر ایجاد شود.
  • در مرحله آخر لایه بعدی بلوک را روی بلوک چسب خورده قرار داده و توسط یک چکش پلاستیکی به آن ضربه زده و تراز نمایید.

نکته مهم در مورد چسب بلوک میکسونال، امکان استفاده از ملات آماده شده تا بعد از یک ساعت است.

در نتیجه، دستورالعمل استفاده از چسب بلوک میکسونال به عنوان روشی مدرن و کارآمد در فرآیند ساخت سازه‌ های ساختمانی با توجه به اصول فنی و مراحل دقیق آن، می ‌تواند بهبود چشمگیری در کیفیت و پایداری ساختمان ‌ها به ارمغان بیاورد. این دستورالعمل، با فراهم آوردن راهنمایی ‌های لازم برای اعمال صحیح و بهینه چسب بلوک، از مزایایی همچون ایجاد اتصالات محکم و مقاوم، کاهش هزینه‌ های ساخت، و جلوگیری از مشکلات ناشی از اتصالات نادرست برخوردار است. از این روش مدرن در صنعت ساختمانی می ‌توان بهره ‌برداری کرد تا ساختمان‌ ها با استانداردهای بالا، از دوام بیشتری برخوردار باشند و به لحاظ عملکردی و اقتصادی بهینه شوند.