مقالات

سیکل انجماد و ذوب بلوک سبک

سیکل انجماد بلوک

سیکل انجماد و ذوب بلوک سبک

چرخه انجماد و ذوب یکی از خطراتی است که ساختمان های ساخته شده در مناطق سردسیر و پر بارشی مانند تبریز، اردبیل، سنندج و غیره را تهدید می کند. بلوک های سیمانی به خاطر ماهیتی که دارند، آب را به خود جذب می کنند. رطوبت جذب شده در بلوک با کاهش دما یخ زده و انبساط ناشی از یخ زدگی موجب ایجاد ترک و پوسته شدن سطح بلوک می شود. دیوارها جزو عناصر اصلی و هسته اصلی ساختمان محسوب هستند، که در طول کاربری ساختمان بی تغییر باقی می مانند. آسیب و ترک بلوک، عمر و دوام سازه و دیوارها را به طرز چشمگیری کاهش داده و موجب تخریب سریع ساختمان می شود. با توجه به آسیب های متعددی که چرخه انجماد و ذوب می تواند برای یک سازه ایجاد کند، استفاده از بلوک سبک میکسونال به عنوان یک راه حل تضمینی برای جلوگیری از  این موضوع می باشد.

تاثیرات چرخه انجماد و ذوب بر دیوارها

  • انجماد (یخ زدگی): هنگامی که آب در دمای پایین یخ می زند، حجم آن افزایش می یابد و باعث ترک خوردگی و آسیب به ساختمان می‌شود.
  • ذوب: با افزایش دما در طول روز، یخ های ایجاد شده ذوب می شوند و در صورت نداشتن ظرفیت بلوک این موضوع می تواند به تخریب سریع دیوار منجر شود.

راهکار های ارائه شده برای جلوگیری از آثار مخرب چرخه انجماد و ذوب

مواد افزودنی مقاوم به یخ

افزودن موادی به سیمان که مقاومت به یخ زدگی را افزایش دهند، می تواند اثرات منفی انجماد را کاهش دهد. این مواد افزودنی معمولاً شامل مواد ضد یخ مانند کلرید کلسیم و یا الیاف فلزی مقاوم به یخ می شوند.

روش‌های عایق‌سازی

استفاده از عایق های حرارتی و آب برای جلوگیری از نفوذ آب به ساختمان در فصل های سرد بسیار مهم است. این عایق ها می توانند از انجماد آب درون ساختمان و بلوک های سیمانی جلوگیری کنند.

آزمون‌های کنترل کیفیت

انجام آزمون های کنترل کیفیت بر روی بلوک های سیمانی به منظور اطمینان از مقاومت و کیفیت آنها در برابر شرایط انجماد و ذوب ضروری است. استفاده از بلوک هایی که روی آن ها آزمون کنترل کیفی انجام شده کم هزینه ترین و سریع ترین و مطمئن ترین راه برای جلوگیری از تخریب ناشی از چرخه انجماد و ذوب است. بلوک های متعددی در بازار موجود هستند که جذب آب پایینی دارند. اما باید بلوکی را انتخاب کنید که کیفیت مطلوب و استاندارد لازم برای استفاده در مناطق سردسیر را داشته باشد.

بلوک سبک میکسونال

بلوک سبک میکسونال کلیه استانداردهای مورد نیاز یک بلوک را همزمان دارد. این محصول تحت لیسانس شرکت (Mixonall) آلمان تولید شده است. یکی از مزیت های قابل توجه بلوک سبک میکسونال عدم نفوذ پذیری آب به داخل آن است. بلوک های سبک میکسونال مطابق استاندارد ASTM C1262 (آزمون مرتبط با دوام بلوک در برابر شرایط یخ زدگی) اندازه گیری شده اند. بر اساس نتایج آزمون مذکور به دلیل مواد اولیه موجود در تولید این بلوک ها، میزان جذب آب در این بلوک ها بسیار پایین اعلام شده است. این بدین معنا است که بر خلاف سایر بلوک های سیمانی، آب نمی تواند جذب بلوک های سبک میکسونال شود و در نتیجه دیوارهای ساختمان از اثرات منفی مانند ترک خورد و تخریب مصون خواهند ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *