مقالات

حذف گچ و خاک و جایگزین کردن پلاستر

حذف گچ و خاک و جایگزین کردن پلاستر

با جایگزین شدن مصالح جدید و نوین بجای مصالح سنتی یکی از تغییراتی که در صنعت ساختمانی به وضوح مشاهده می ‌شود، استفاده از پلاستر به عنوان پوشش دیوارها می باشد. پلاسترهای دکوراتیو میکسونال ضمن کاهش وزن سازه، محصول مکمل بلوک های سبک میکسونال هستند و جزو مصالح نوین ساختمانی به حساب می آیند. پلاسترهای زبره و نرمه میکسونال با ویژگی های منحصر به فرد خود، مرحله اجرای گچ و خاک را حذف کرده و جایگزین آنها می شوند. در ادامه به مقایسه گچ و خاک، پلاستر و روند چگونگی اجرای آنها به طور کامل می پردازیم.

معایب گچ و خاک کردن دیوار

گچ و خاک کردن دیوارها که یک شیوه مرسوم برای پوشش دیوارها در ساختمان سازی است، دارای معایبی به شرح ذیل می باشد:

  • هزینه بالا: اجرای گچ و خاک روی دیوارها از نظر اقتصادی هزینه های بالایی را هم به لحاظ خرید مصالح و هم دستمزد اجرا به همراه خواهد داشت. علاوه بر این بعد از مرحله گچ و خاک، بایستی سطح بیرونی را گچ کاری کرد که خود هزینه های بالایی را در بر می گیرد.
  • دور ریز زیاد مصالح: از بزرگترین معایب فرآیند گچ و خاک کردن، دور ریز زیاد مصالح است. همانطور که می دانید، ماده اصلی در گچ و خاک، گچ است. گچ پس از آماده سازی تنها 5 دقیقه فرصت اسفاده داشته و به سرعت ماهیت خود را از دست می دهد. در این شرایط گچ دیگر قابل استفاده نیست. این امر علاوه بر افزایش دور ریز و افزایش هزینه، نیاز به نیروی انسانی و صرف هزینه ی اضافی برای حمل نخاله ها را خواهد داشت.
  • افزایش وزن سازه: گچ و خاک پس از اجرا سنگین می شود. در هنگام اجرا برای ایجاد یک دیوار مسطح و پوشش دهی ناموزونی های دیوارهای سفالی، گچ و خاک سطحی با ضخامت بالا را به خود اختصاص می دهد که وزن دیوار و در نهایت وزن کلی سازه را افزایش می دهد.
  • کاهش فضای مفید ساختمان: دیوارهایی که با بلوک های سفالی و یا سایر بلوک های ساختمانی ایجاد می شوند، در سطح خود برجستگی هایی را دارند. برای داشتن دیواری صاف و یکدست، لایه ضخیمی از گچ و خاک با ضخامت بیش از 4 سانتی متر را ایجاد می کنند. شاید این ضخامت ها در ظاهر ناچیز به نظر برسند، اما در مجموع بخشی از بنای مفید ساختمان را از بین می برند.
  • ترک خوردن: امکان ترک خوردگی پس از خشک شدن گچ و خاک زیاد است. بدیهی است که گچ و خاک چون از جنس دیوار نیستند، به سرعت ترک می خورند که منجر به پرداخت هزینه هایی برای بازسازی و ترمیم خواهد شد.

پلاستر دکوراتیو میکسونال که شامل (پلاستر زبره و پلاستر نرمه) هستند، محصول مکمل بلوک های سبک میکسونال است که مرحله گچ و خاک را در ساختمان سازی حذف می کند. با استفاده از پلاستر زبره، دیگر نیازی به گچ و خاک کردن دیوار ها نیست. پس از بلوک چینی، سطح دیوار را با یک لایه نازک از پلاستر زبره پوشش می دهند. استفاده از پلاستر زبره مزایایی دارد که در ادامه به تفصیل شرح داده شده است.

  • ترکیبات پلاستر بر پایه سیمان بوده و محصول مکمل بلوک سبک ساختمانی میکسونال است و از ویژگی های بلوک و چسب بلوک میکسونال برخوردار می باشد.
  • این محصول به عنوان لایه نهایی جهت پوشش دیوار مورد استفاده قرار میگیرد. این موضوع هزینه خرید مصالح، دستمزد حمل و نقل و اجرا را کاهش می دهد. همچنین زمان بهره برداری را به حداقل می رساند که به نوبه خود برای کارفرما صرفه اقتصادی خواهد داشت.
  • پلاسترها در دو نوع زبره و نرمه موجود هستند. از پلاستر زبره برای همگن کردن سطح دیوارها استفاده می شود. پلاسترها بسته به پروژه امکان سفارش در رنگ های انحصاری را دارند. این پلاستر وزن کمتری نسبت به گچ دارد و در نتیجه پس از خشک شدن بار مرده کمتری را به ساختمان اضافه می کند.
  • پلاسترهای زبره و نرمه علاوه بر دیوارهای اجرا شده با بلوک سبک میکسونال، قابلیت اجرا روی سایر دیوارها را دارد.
  • پلاسترها برخلاف دیوارهای گچی که هنگام کارپذیری دچار ترک می شوند، سالم و بدون هیچ گونه ترکی باقی می ماند. به علاوه در هنگام پیچ کردن، همچون دیوارهای گچی اطراف محل دریل شده ریزش نمی کند.
  • گچ دیوار پس از خشک شدن به دلیل ضخامت بالا در برخی از قسمت ها پس از خشک شدن ترک می خورد. اما دیوار هایی که با پلاستر پوشش داده می شوند به دلیل ضخامت بسیار نا چیز آن (در پلاستر زبره با ضخامت 5 میلیمتر و درپلاستر نرمه با ضخامت 2 میلیمتر) دچار ترک نمی شوند.
  • جالب توجه است بدانید که پلاسترها نیازی به رنگ آمیزی ندارند و می تواند به عنوان لایه نهایی دیوار بدون رنگ باقی بماند.
  • پلاستر زبره جایگزین مناسب سیمان سفید برای پوشش نمای ساختمان ها هستند. از پلاسترهای زبره می توان برای نمای بیرونی ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری استفاده کرد. استفاده از این محصول می تواند وزن سازه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

پلاسترهای دکوراتیو میکسونال

با مقایسه گچ و خاک و پلاسترهای زبره و نرمه میکسونال که محصول جدید شرکت پویان پوشش فرانگر است می توان به عنوان جایگزینی مناسب، مقاوم و مقرون به صرفه جهت پوشش دیوار ها مورد استفاده قرار داد. این محصول نتیجه دانش و تجربه مهندسین ایرانی، کارشناسان و متخصصین آلمانی تحت لیسانس میکسونال آلمان تولید شده است. پلاستر روی بلوک های سبک میکسونال، کلیه سطوح بتنی، بلوک های سیمانی و سفالی، بلوک بتنی سلولار (CLC) و اتوکلاو شده (AAC) به راحتی قابل اجرا می‌ باشد. پلاسترهای تولید شده توسط این شرکت بر اساس استاندارد ملی 1-706 مورد آزمون قرار گرفتند. در نتیجه پلاستر زبره و نرمه به عنوان انتخابی نوین و مطمئن قابلیت استفاده در فضاهای داخلی و بیرونی را دارند.