مقالات

تفاوت بلوک سبک میکسونال با بلوک هبلکس

تفاوت بلوک سبک میکسونال با بلوک هبلکس

بلوک های مورد استفاده در دیوار چینی انواع متنوعی دارند که هرکدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. بلوک سبک میکسونال و بلوک هبلکس دو نمونه از این بلوک ها هستند که در ساخت و ساز استفاده می‌شوند. اما متداول ترین پرسشی که ممکن است برای شما هم پیش بیاید این است که آیا بلوک سبک میکسونال همان بلوک هبلکس می باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که خیر بلوک سبک میکسونال همان بلوک هبلکس نیست. ویژگی ‌ها، مواد تشکیل ‌دهنده و کاربردهای هرکدام کاملا متفاوت از یکدیگر است. در این مقاله، تفاوت ‌ها و تشابه ‌های بلوک های NAAC و AAC را بررسی می‌کنیم.

ویژگی های ساختاری بلوک سبک میکسونال

بلوک سبک میکسونال، با بهره‌گیری از دانش تخصصی و تحت لیسانس شرکت آلمانی Mixonall، به روشی کاملا جدید و با بهره‌گیری از تکنولوژی‌ های پیشرفته جهانی تولید می‌ شود. این بلوک از ترکیب موادی همچون سیمان، سیلیس دانه ‌بندی شده در رنج‌ های مختلف، میکروسیلیس، و فیلرهای متخلخل مانند دانه‌ های پلی استایرن و اصلاح ‌کننده ‌های شیمیایی که حاوی شتاب‌دهنده‌ هستند، ساخته می شود. از بلوک سبک میکسونال می ‌توان برای پوشش دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان بهره برد. لازم به ذکر است که به دلیل وزن سبک این بلوک، استفاده از آن باعث کاهش بار مرده ساختمان می ‌شود.

مقایسه بلوک NAAC با بلوک AAC

  • بلوک های سبک میکسونال به عنوان بلوک های غیراتوکلاوی یا NAAC معرفی می شوند. مواد اولیه ساختار بلوک های میکسونال سیمان است. اما بلوک های  AAC ترکیب سیلیس، آهک و آلومینیوم هستند. سطح آن ها صیقلی است و به صورت اتوکلاوی تولید می شوند.
  • در شیوه اجرا بلوک های سبک میکسونال با بلوک های AAC شبیه به هم هستند. شیوه اجرا در هر دو بلوک با استفاده از چسب بلوک اجرا می شوند.
  • یکی از مهم ترین و اصلی ترین تفاوت میان بلوک های اتوکلاوی و غیر اتوکلاوی میزان جذب آب و رطوبت است. در بلوک های سبک میکسونال، جذب آب بسیار پایین است. بر اساس نتایج آزمایشات انجام شده در مرکز علوم تحقیقات، راه و شهرسازی، میزان جذب رطوبت در بلوک های میکسونال زیره ده درصد بوده، اما بلوک های غیر اتواکلاوی بالای 70 درصد جذب آب دارد. از طرفی هنگام اجرا، بلوک های AAC جهت چسبندگی بهتر آستر به بلوک زنجاب می گردند. از آنجایی که میزان جذب آب در این بلوک ها بالاست، با این روش اجرا، حجم زیادی از آب در بلوک ها ذخیره می شود.
  • میزان جذب بالای آب در این بلوک ها  علاوه بر مصرف آب و زمان بر بودن پروسه اجرا، باعث می شود تا مشکلات جدی و هزینه بری را برای نازک کاری ساختمان به همراه داشته باشد. هنگامی که آب جذب بلوک می شود، رطوبت را به سطح گچ انتقال می دهد. در این صورت دیوار طبله کرده و امکان ریزش دیوار وجود دارد. این مشکل نه تنها ظاهر فضای داخلی بنا را مخدوش کرده، بلکه به لحاظ اقتصادی هزینه های زیادی را جهت تعمیر و بازسازی برای ساکنین به همراه خواهد داشت.
  • روش اجرای نما در هر یک از این بلوک ها متفاوت است. اجرای نمای بیرونی ساختمانی که دیواره بیرونی آن از جنس بلوک های اتوکلاوی است، برای اتصال محکم ملات به متریال نما به دلیل سطح صیقلی بلوک ها نیاز به توری مرغی است. این در حالی است که در بلوک های سبک میسکونال به سهولت می توان متریال نما را با استفاده از ملات اجرا کرد، ضمن این که از میزان استحکام و دوام آن کاسته نخواهد شد.

با توجه به شرح ویژگی های ساختاری و تفاوت های موجود در شیوه اجرا به این نتیجه می رسیم که بلوک های سبک میکسونال یا بلوک غیر اتوکلاوی با بلوک های اتوکلاوی کاملا متفاوت هستند. کاهش مراحل اضافی و افزودن سرعت اجرا و همچنین کاهش هزینه ها این بلوک ها را به انتخابی مطمئن و اقتصادی برای سازنده تبدیل کرده است.