مقالات

تفاوت بلوک سبک با سایر بلوک ها

تفاوت بلوک سبک با سایر بلوک ها

در دنیای امروز، با پیشرفت‌ فناوری و نوآوری، انتخاب مواد و مصالح ساختمانی برای پروژه‌ ها نقش بسزایی را در موفقیت آنها ایفا می‌ کند. بلوک‌ های ساختمانی، به عنوان مصالح اصلی در ساخت و ساز، نه تنها باربری و عایق‌ بندی ساختمان را تامین می‌ کنند، بلکه در مقابل عوامل محیطی و جوی نیز نقش مهمی دارند. از جمله بلوک‌ هایی که در این مقاله به بررسی آن می‌ پردازیم، بلوک سبک میکسونال است. این بلوک به دلیل ویژگی‌ های خاص و عملکرد برتر خود، توجه بسیاری از مهندسان و معماران را به خود جلب کرده است. در ادامه، به مقایسه و بررسی تفاوت‌ های بلوک سبک میکسونال با دیگر بلوک‌ های ساختمانی می‌ پردازیم و مزیت‌ های استفاده از این نوع بلوک در پروژه‌ های ساختمانی را شرح می‌ دهیم.

ماهیت بلوک سبک میکسونال

بلوک سبک میکسونال نسل جدید بلوک های ساختمانی با تکیه بر دانش مهندسین ایرانی و همکاری با کارشناسان آلمانی، تحت لیسانس شرکت میکسونال آلمان مبنی بر تکنولوژی نوین روز دنیا تولید شده است. این بلوک حاوی موادی چون سیمان و سایر ترکیبات معدنی مانند سیلیس دانه بندی شده، میکروسیلیس و فیلرهای متخلخلی چون دانه های پلی استایرن و اصلاح کننده های شیمیایی که شامل شتاب دهنده ها و سایر مواد می باشد تشکیل شده است. بلوک های سبک میکسونال به عنوان یک عایق صوتی و حرارتی برای دیوارچینی داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت اصلی بلوک سبک میکسونال با سایر بلوک های ساختمانی

در این بخش به مقایسه بلوک های سبک با سایر بلوک های ساختمانی از جنبه های مختلف می پردازیم:

وزن بلوک

با توجه به اهمیت وزن نهایی و همچنین مقاومت ساختمان در برابر بلایای طبیعی هر چقدر وزن بلوک سبک تر باشد اجرای کار سرعت چشم گیری داشته و همچنین افزایش ایمنی را خواهیم داشت. در این راستا، بلوک ‌های سبک میکسونال به عنوان گزینه‌ ای ایده آل برای ساختمان ‌ها در نظر گرفته می ‌شوند. وزن هر متر مکعب بلوک سبک میکسونال 750 کیلوگرم است. در صورتی که وزن بلوک های سیمانی ۱۳۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است. این اختلاف وزن در بلوک ها نشان می دهد که بلوک های سبک میکسونال برای داشتن سازه های سبک با مقاومت بالا انتخابی ایده آل خواهند بود.

مقاومت در برابر حریق

ضدحریق بودن بلوک ‌هایی که در دیوارچینی استفاده می‌ شوند، به جهت جلوگیری از خسارت های غیر قابل جبران جانی نقش بسیار مهمی را در ساختمان ها ایفا می کنند. در بلوک سبک میکسونال ویژگی مقاومت در برابر حریق یکی از جنبه ‌های قابل تامل در ساختمان ‌سازی است. این بلوک‌، به دلیل ترکیباتی که دارد، دارای مقاومت بالا در برابر حرارت و آتش می باشد. به عبارت دیگر، بلوک سبک میکسونال به دلیل خاصیت عایق حرارتی بالایی که دارد در مواجه با حرارت و آتش، مقاومت بالایی از خود نشان می ‌دهد. این ویژگی مهم باعث می‌شود که ساختمان ‌های ساخته شده با بلوک سبک میکسونال، در مواجه با حریق، زمان بیشتری برای خروج افراد در ساختمان فراهم کنند و به کاهش خسارات و آسیب‌ های جانی و مالی کمک کنند. این در حالیست که سایر بلوک های ساختمانی مانند بلوک های سفالی و بتنی به سرعت سوخته و زمان تخلیه ساکنین نیز به حداقل می رسد.

ضریب هدایت حرارتی

به هر اندازه که ضریب هدایت حرارتی بلوک ها کمتر باشد، می تواند در برابر آتش سوزی مانند عایق عمل کند. ضریب هدایت حرارتی بلوک میکسونال 095/0 می باشد.

ضریب عایق صوتی

با توجه به ساخت و ساز های اخیر که بدون توجه به مبحث صوت ساخته و به بهره برداری رسیده اند لازم به ذکر است که از اهمیت عایق صوتی در ساختمان‌ سازی از جنبه‌ های گوناگون بپردازیم. اولاً، یک ساختمان با عایق صوتی مناسب می ‌تواند از ورود صداهای مزاحم خارجی مانند: صدای خودروها، صنایع و همسایگان جلوگیری کند و محیط را قابل سکونت نماید. ثانیاً، در ساختمان ‌های چند واحدی یا تجاری، عایق صوتی باعث کاهش انتقال صوت بین واحدها می ‌شود، که این امر به افزایش خلوتی و راحتی ساکنانی که در مجاورت ما هستند کمک می ‌کند.در این زمینه، بلوک ‌های میکسونال به دلیل ضریب کاهش شدت صوتی که به 50 دیسیبل می ‌رسد، نسبت به بلوک‌ های سیمانی که تنها 25 دیسیبل این ضریب را دارند، انتخاب بسیار مناسبی به نظر می ‌رسند. این ویژگی‌ ها بلوک های میکسونال را که با ضریب دو برابری در مقایسه با سایر بلوک های سیمانی می باشد متمایز نموده و در زمان انتخاب با اطمینان بیشتری می توانید ساختمان خود را از اصوات مصون دارید.

مقاومت در برابر سیکل انجماد

در اکثر مناطق سرد سیر اگر توجه ویژه ای به موضوع چرخه انجماد و اثرات مخرب آن در سازه داشته باشیم بعد از بهره برداری مشکلاتی از قبیل: ترک خوردن نازک کاری, ترک های عمیق دیوار و غیره را نخواهیم داشت. بلوک های ساختمانی رطوبت را به خود جذب می کنند، رطوبت جذب شده با توجه به برودت هوا یخ زده و باعث افزایش حجم بلوک و در واقع ترکیدن بلوک می گردد. حال در نظر بگیرید که با گرم شدن هوا، یخ موجود در بلوک ذوب شده و رطوبت به خارج از بلوک هدایت می شود. پس از خروج موجب ایجاد رطوبت، طبله شدن گچ دیوار و ایجاد ترک های عمیق در دیوار می شود. در نتیجه برای ترمیم و تعمیر بافت آسیب دیده هزینه های زیادی را برای ساکنین به همراه خواهد داشت. اما بلوک های سبک میکسونال به دلیل عایق رطوبت بودنشان و میزان جذب آب کمتر از ده درصد خود مشکلات ناشی از سیکل انجماد و ذوب را نخواهند داشت. از این رو می توان گفت این بلوک ها برای مناطق شمالی و سردسیر کشور مانند: مازندران، سمنان، اردبیل، تبریز و آذربایجان که بارندگی زیاد است، مناسبند.

ضایعات بلوک

در سال های اخیر با توجه به افزایش بی رویه نخاله و زباله، و همینطور عدم توجه به محیط زیست باید بسمت حفظ آن پیش برویم، کاهش نخاله های ساختمانی در صنعت ساخت نه تنها به مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست کمک می ‌کند، بلکه از لحاظ اقتصادی نیز مزایای قابل توجهی دارد. متاسفانه بسیاری از بلوک های ساختمانی مانند بلوک های سیمانی و سفالی بسیار شکننده بوده و با کوچکترین ضربه شکسته و خورد می شوند. ضایعات حاصل از شکستگی قابل استفاده نبوده و موجب از بین رفتن سرمایه می شود. از طرفی دیگر برای حمل نخاله ها نیاز به نیروی انسانی و ماشین جهت حمل آنها می باشد که خود هزینه های مازادی را برای کارفرمایان به همراه خواهد داشت. برخلاف دیگر بلوک های ساختمانی، بلوک های سبک میکسونال کمترین میزان دورریز و نخاله را دارند. مهمترین ویژگی بلوک های سبک میکسونال خاصیت اره پذیری می باشد که در موارد ضروری می توان آنها را به سادگی با اره های نجاری برش داد. این امر میزان دورریز بلوک را به حداقل رسانده و هزینه های ناشی از حمل و دفع نخاله ها را حذف می کند.

با مقایسه نسل جدید بلوک های ساختمانی میکسونال با سایر بلوک های ساختمانی به این نتیجه رسیدیم که این بلوک ها به واسطه ی ویژگی های منحصر به فردی که دارند انتخابی مناسب و مقرون به صرفه برای ساخت و ساز های نوین خواهند بود.