مقالات

بهترین متریال دیوارچینی

بهترین متریال دیوارچینی

انتخاب متریال مناسب چه اهمیتی در ساختمان سازی دارد؟

بهترین متریال برای دیوارچینی از جمله مواردی است که در فرآیند ساخت و ساز اهمیت دارد، این متریال باید با توجه به نیاز سازندگان انتخاب شود. کیفیت و نوع مصالح ساختمانی به طور مستقیم بر دوام، ایمنی، و عملکرد کلی ساختمان تأثیر می‌ گذارد. علاوه بر این، انتخاب صحیح متریال می ‌تواند سبب بهینه ‌سازی هزینه‌ ها و بازگشت سرمایه، کاهش زمان ساخت و ساز و همچنین کاهش مصرف شود. در این مطلب، به معرفی برخی از متریال ‌های ساختمانی برای دیوارچینی می ‌پردازیم و مزایا و معایب هر یک را بررسی می‌ کنیم تا شما بتوانید بهترین متریال برای دیوارچینی پروژه های ساختمانی خود را انتخاب کنید.

ویژگی های یک متریال خوب برای دیوارچینی ساختمان چیست؟

یک متریال خوب برای دیوارچینی می بایست از ویژگی هایی همچون استحکام و دوام بالا جهت مقاومت در برابر فشارها و شرایط جوی ، عایق حرارتی و صوتی مناسب برای بهبود مصرف انرژی، وزن سبک برای کاهش بار مرده ساختمان و سهولت در حمل و نقل، نصب سریع و آسان، کاهش زمان و هزینه‌ های ساخت و عایق رطوبت و حریق برخوردار باشد.

معرفی برخی از متریال های دیوارچینی

 آجر

آجر یکی از رایج ترین و قدیمی ترین مصالح ساختمانی است که استفاده از این مصالح به دلایل متعددی پاسخگوی ساخت و سازهای مدرن نیست. اصلی ترین دلیل این موضوع، وزن بالای آجر است، این در حالی است که در ساخت و ساز مدرن به دنبال سبک سازی سازه ها و کاهش بار مرده وارده بر ساختمان هستند. همچنین وزن زیاد آجرها باعث افزایش هزینه‌ های حمل و نقل می‌ شود. اندازه آجر کوچک است و برای اجرا زمان و هزینه های کارگری را افزایش می دهد. همچنین عایق مناسبی برای صوت، رطوبت و حرارت و برودت نیستند.

بلوک ‌های سیمانی

بلوک ‌های سیمانی نیز بعد از آجر یکی از رایج‌ ترین مصالح برای دیوار چینی هستند. بلوک های سیمانی مقاوم هستند و برای ساخت دیوارهای باربر مناسبند. استفاده از بلوک‌ های سیمانی نسبت به آجر، زمان ساخت را کاهش می‌ دهند. اما مانند آجر سنگین هستند و نیاز به فونداسیون قوی ‌تری دارند. ضمن این که در مقایسه با مصالح جدیدتر، بلوک ‌های سیمانی عایق حرارتی و صوتی کمتری دارند و به همین دلیل عایق نمودن این بلوک ها نیز هزینه های زیادی را در پی خواهد داشت.

بلوک های سیمانی با سبکدانه های صنعتی

بلوک‌ های سیمانی با سبک دانه‌ های صنعتی نوعی از مصالح ساختمانی هستند که با استفاده از دانه‌ های سبک مانند رس منبسط‌ شده، پرلیت یا پوکه معدنی تولید می ‌شوند. این بلوک ها هنوز هم سنگین‌ تر از بلوک‌ های سبک ساختمانی هستند و بار مرده وارد بر ساختمان را افزایش می دهد. همچنین این بلوک ها عایق مناسبی برای رطوبت، حرارت و صوت نیستند.

بلوک ‌های سبک اتوکلاوی (AAC)

بلوک‌ های سبک یا بتن هوادار اتوکلاو شده (AAC) به دلیل ویژگی‌ های خاص خود در سال‌ های اخیر توجه بسیاری از سازنده ها را به خود جلب کرده اند. این بلوک ‌ها نسبت به بلوک‌ های سیمانی و آجر سبک ‌تر هستند. ساختار متخلخل این بلوک‌ ها آنها را به عایق ‌های بسیار خوبی برای حرارت و صوت تبدیل کرده است. وزن سبک ‌تر این بلوک ‌ها نصب و اجرای آنها را سریع ‌تر و آسان ‌تر می ‌کند. بلوک ‌های AAC نسبت به بلوک ‌های سیمانی و آجر قیمت بالاتری دارند. اما این بلوک ‌ها در برابر ضربات سنگین و بارهای مکانیکی مقاومت کمتری دارند.

دیوارهای پیش ‌ساخته

دیوارهای پیش ‌ساخته به عنوان یک گزینه مدرن و کارآمد در صنعت ساخت و ساز معرفی شده‌ اند. نصب دیوارهای پیش ‌ساخته بسیار سریع ‌تر از دیوارچینی سنتی است. تولید در کارخانه موجب کنترل و افزایش کیفیت این دیوارها می ‌شود. استفاده از دیوارهای پیش‌ ساخته موجب کاهش ضایعات و مواد زائد ساختمانی می ‌شود. ولی هزینه‌ های مرتبط با حمل و نصب این دیوارها به میزان قابل توجهی بالا است. همچنین نصب دیوارهای پیش ‌ساخته به تجهیزات و تکنولوژی ‌های خاصی نیاز دارد که ممکن است در همه مکان ‌ها در دسترس نباشد. دیوارهای پیش‌ ساخته به صورت قطعات بزرگ تولید می‌ شوند و انعطاف ‌پذیری کمتری در طراحی ایجاد می کند. همچنین ابعاد بزرگ این دیوارها امکان ایجاد تغییر و اصلاح در پروژه را فراهم نمی آورد.

پانل‌ های گچی

پانل ‌های گچی یا دیوارهای خشک (Drywall) به ویژه در ساخت و ساز داخلی مورد توجه برخی از سازنده ها قرار می گیرد. این پانل ‌ها به سرعت و با سهولت نصب می ‌شوند. پس از نصب، این دیوارها سطحی صاف و آماده برای رنگ‌ آمیزی دارند. پانل های گچی در برابر رطوبت حساس هستند و آسیب ببینند. از این رو برای ساخت و ساز در مناطق پر بارش و سردسیر مناسب نخواهند بود. همچنین مقاومت کمی در برابر ضربه دارند.

بلوک های غیر اتوکلاوی (NAAC)

بلوک ‌های غیر اتوکلاوی (NAAC) نوعی از بلوک های سبک هستند که در فرآیند تولید نیاز به اتوکلاو (کوره تحت فشار) ندارد. بلوک های غیر اتوکلاوی در بازار به صورت پانل های بزرگ موجود هستند. بزرگ بودن ابعاد این بلوک ها باعث می شود که اجرای آن ها زمان بر شود و  برای حمل و اجرا حداقل به دو نیروی انسانی نیاز دارد. این موضوع موجب افزایش هزینه ها خواهد شد. اما بلوک های سبک میکسونال در ابعاد هوشمندانه ای تولید می شوند.

بلوک سبک میکسونال

شرکت پویان پوشش فرانگر بلوک های غیر اتوکلاوی را با برند میکسونال تحت لیسانس میکسونال آلمان تولید می کند. این شرکت با در نظر گرفتن نیازهای امروز و آینده برای بلوک ساختمان هایی با کاربری مسکونی، اداری، تجاری و درمانی ، بلوک هایی سبک، مقاوم، ضدحریق، عایق حرارت و برودت، عایق صوت، عایق رطوبت، کارپذیر و مقرون به صرفه ای را تولید کرده است. بلوک های سبک میکسونال با تکنولوژی پیشرفته، گزینه ای ایده آل و استاندارد و بهترین متریال برای دیوارچینی برای ساختمان سازی مدرن شناخته می شوند.