مقالات

بلوک سبک ضدحریق

بلوک سبک ضدحریق

بلوک سبک ضدحریق

بلوک سبک و آتش سوزی

در هنگام طراحی ساختمان بایستی استانداردهایی را جهت کاهش خطرات و ریسک مدنظر قرار داد. یکی از این خطرات آتش سوزی است که با رعایت استانداردها و استفاده از مصالح و متریال مقاوم در ساخت و ساز تا حد زیادی می توان مشخص نمود که به چه میزان می توان آتش سوزی را مهار کرد.

در جوامع بزرگ اروپایی انجمن تولیدکنندگان بتن قوانینی را برای افزایش ایمنی ساختمان و مصون نگه داشتن محل سکونت در برابر آتش سوزی وضع کردند. آن ها به دنبال آن بودند که از مصالحی استفاده کنند که تا حد امکان آتش سوزی را کنترل کرده و خسارات وارد شده از آن را کاهش دهند. در پی این موضوع تولید کننندگان مصالح ساختمانی با تکیه بر فناوری نوین و بهره بردن از دانش متخصصین بلوک های ضد حریق را تولید کردند. این بلوک ها برای ساخت دیوار به گروه های آتش نشانی در مهار و اطفاء حریق کمک شایانی می کند. با استفاده از بلوک های سبک در سرتاسر دیوارهای ساختمان علاوه بر کف و سقف بتنی می توانید در هنگام بروز بلایایی مانند آتش سوزی، پیشروی حریق را کنترل نمود. بلوک های سبک ضد حریق به دنبال وقوع فجایع آتش سوزی تولید و وارد صنعت ساختمان سازی شدند.

بلوک های ضد حریق میکسونال

از مهمترین ویژگی های عملکردی در طراحی بلوک سبک، میکسونال مقاومت بالا در برابر آتش می باشد که نه تنها برای پایداری و کاهش وزن کلی سازه، بلکه برای ایمنی ساکنین نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. در واقع ماهیت سطح بلوک های سبک میکسونال به صورتی تولید گردیده که در برابر شعله های آتش مقاوم بوده و حریق را از خود عبور نمی دهند. در نتیجه تا زمان رسیدن آتش نشانی می توان آتش را مهار کرده و از بروز خسارات سنگین جلوگیری کرد.

ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که انواع بلوک های سبک جهت دیوارچینی ساختمان با وجود این که از خاصیت ضد حریق بودن برخوردارند، به طور کامل نمی توانند در مقابل آتش مقاومت کنند و در یک نقطه و بعد از گذشت زمان مشخصی شروع به سوختن می کنند و تا حدود مشخصی می توانند آتش سوزی را مهار کنند، در واقع می توان گفت که آن ها کندسوز هستند. اما بلوک ضد حریق میکسونال بدین شکل نبوده و بنا بر گزارشات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کاملا غیر قابل اشتعال و ضد حریق ارزیابی گردیده است.

در هنگام آتش سوزی به سبب ساختار بلوک سبک میکسونال فقط (دانه های پلی استایرن) سطح رویی بلوک می سوزد، اما حریق از سطح رویی فراتر نمی رود و در نتیجه بخش داخلی بلوک کاملا سالم می ماند. این گونه است که در هنگام آتش سوزی شعله های آتش به سرعت به بخش های دیگر پیش نمی رود.

با استفاده از بلوک های سبک میکسونال می توان از وقوع خسارات سنگین به ساختمان ها جلوگیری نمود تا دیگر شاهد وقایع تلخی مانند آتش سوزی ساختمان پلاسکو نشویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *